تبلیغات
آخرین شب آذر - پنج روش برای شخصیت پردازی در داستان

پنج روش برای شخصیت پردازی در داستان
ن : اشکان عظیمی ت : جمعه 16 مرداد 1394 ز : 11:50 ق.ظ

روش اول: تماشای مردم

به مردمی که در خیابان از مقابل شما رد می‌شوند توجه کنید. به یک مرکز خرید و یا کافی شاپ بروید و به مردمی که در اطرافتان هستند توجه کنید. به این توجه کنید که چگونه لباس پوشیده‌اند و طرز لباس پوشیدنشان چه اطلاعاتی از شخصیت آن‌ها به شما می‌دهد. در چهره‌شان چه احساساتی نهفته است؟ نحوه حرکت کردنشان چگونه است و چگونه با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند؟ سعی کنید تصور کنید این آدم‌ها با این طرز لباس و چهره چه زندگی‌ای دارند.
به مردمی که در صف سوپرماکت ایستاده‌اند نگاه کنید. به مکالماتشان گوش کنید و سعی کنید بفهمید هر کدام چه اجناسی خریده‌اند. با این خریدها به نظر می‌رسد تنها زندگی می‌کنند و یا بچه دارند؟ در خریدشان خبری از غذای حیوانات خانگی هست؟ به نظرتان خودشان غذا درست می‌کنند و یا غذاهای آماده و قبلا پخته شده را برای فریز کردن خریداری می‌کنند؟ با این خرید‌ها قصد دارند مهمانی راه بیندازند؟ تمام این افراد با خصوصیاتی که از خود به نمایش می‌گذارند می‌توانند یکی از شخصیت‌های داستانی در داستانهای شما باشند.

روش دوم: از روزنامه‌ها ایده بگیرید

روزنامه‌ها منبعی غنی از شخصیت‌های داستانی هستند. وقتی راجع به آدمهای معمولی‌ای مطالعه می‌کنید که در وضعیت‌های غیر معمول گرفتار شده‌اند، سعی کنید انسانهایی را که پشت تیتر روزنامه‌ها مخفی شده‌اند بشناسید. چه چیزی موجب می‌شود یک زن به همسرش شلیک کند؟ این زن چه شخصیتی می‌تواند داشته باشد و مهم‌تر از آن اینکه همسرش چه شخصیتی داشته است؟ مردمی که شما در تصورات خود می‌سازید به احتمال زیاد با حقیقت کسانی که در روزنامه درباره‌شان نوشته شده تفاوت زیادی دارند. این مسئله اصلا چیز بدی نیست. این‌ها در واقع شخصیت‌های داستانی‌ای هستند که ذهن شما آن‌ها را ساخته است. با ساختن این شخصیت‌ها می‌توانید هر طور که بخواهید درداستا‌‌نهایتان از آن‌ها استفاده کنید.
اطلاعیه‌های عروسی و اعلامیه‌های فوت هم از منابع مهم دیگر هستند که برای یافتن ایده‌های مربوط به شخصیت‌های داستانی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. تخیلتان را به کار گیرید و در‌‌ همان حاشیه سفید روزنامه درباره کسانی که در روزنامه پیدا کرده‌اید خیال‌پردازی کنید.

روش سوم: ایده گرفتن از نام‌ها

هر اسمی با توجه به اینکه چگونه تلفظ می‌شود و با چه مفاهیمی در ارتباط است و یا اینکه در کاغذ سفید چگونه دیده می‌شود، ‌مجموعه‌ای از ذهنیات و تفکرات راجع به شخصیت‌های داستانی در ما ایجاد می‌کند. حتی نام‌ها می‌توانند ما را به آدمهایی که می‌شناسیم وصل کنند و از روی نام‌ها رفتارهای شبیه به رفتار اطرافیانمان را به گونه‌ای کپی برداری کنیم.
برای چند لحظه به زنی فکر کنید که نامش " گرترود " است . به اسمهای دیگری هم فکر کنید. با شنیدن این نام‌ها چه تصوری از افرادی که این نام‌ها را دارند، در ذهنتان پدیدار می‌شود؟ به اسم ورونیک و یا دونا هم فکر کنید. من با شنیدن این نام‌ها با سه زن مختلف رو به رو می‌شوم.
نام " گرترود " باعث می‌شود من به پیرزنی حدودا ۶۰ ساله برسم با موهایی طوسی و سفید رنگ که تا چانه‌اش رسیده‌اند. او آرایشی روی صورتش ندارد و دور لبش هم پر از چین و چروک است. قد بلند و لاغر است. در طول روز مسافت زیادی را پیاده روی می‌کند. او گامهای سریع و مصممی دارد درست مثل اینکه هر روز باید مسافت زیادی را بپیماید تا مشکلات فوری را حل کند. گرترود شما احتمالا با گرترودی که من در نظر دارم به کلی متفاوت است. این مسئله خیلی خوبی است.
وقتی که به ایده‌ها و شخصیت‌پردازی احتیاج دارید سه اسم بنویسید. به صورت تصادفی از روی دفتر تلفنتان نامی را انتخاب کنید و یا اینکه مستقیما سه اسمی را که سریع به ذهنتان می‌رسد، ‌یادداشت کنید. بعد از آن سعی کنید شخصیتی که چنین نامی دارد را به تصویر بکشید. از اینکه چه تصوری راجع به این شخصیت دارید یادداشت برداری کنید. با این کار دانه‌های اولیه برای کاشت درخت را در اختیار گرفته‌اید!

روش چهارم: ترکیب و تطابق

معمولا نویسندگان، شخصیت‌های داستانی خود را بر پایه شخصیت‌های واقعی‌ای که می‌شناسند بنا می‌کنند. گاهی اوقات این شیوه عمل می‌کند اما برخی اوقات هم این کار بسیار محدود کننده خواهد بود. در این روش شاید نتوانیم پس از مدتی دست از فکر کردن به شحخصیت حقیقی مد نظرمان بکشیم و به شخصیت داستانی فکر کنیم. این ترکیب حقیقت و خیال‌پردازی شاید همه چیز را به هم بریزد. در اینجا روش دیگری را امتحان می‌کنیم: شخصیتی بسازید که آمیزه‌ای از ابعاد شخصیتی چند نفر متفاوت باشد.
برای مثال ممکن است شخصیتی بسازید که در برخی از مواد روحیات و رفتارش را از پدرتان قرض گرفته است، آمیزه‌ای از رفتارهای یکی از معلمان مدرسه‌تان را هم دارد و ممکن است برخی از عقاید رییس‌تان در محل کار را هم داشته باشد. راه دیگری هم وجود دارد: ممکن است بتوانید شخصیتی بسازید که پایه اصلی شخصیت حقیقی‌اش پدرتان است اما شخصیت داستانی زن باشد. بنابراین برخی عقاید و رفتار را از پدرتان قرض می‌گیرد و شاید خصوصیات فیزیکی را از یک گارسون به امانت بگیرد. نتیجه هر کدام از این ترکیب‌ها، ‌خلق شخصیتی است که تمام خصوصیاتش را می‌توان در این آدمهای حقیقی هم دید و شباهت زیادی به آن‌ها دارد اما در عین حال از تمام این شخصیت‌ها متفاوت بوده و فردی منحصر به فرد است.

روش پنجم: تبدیل کردن شخصیت‌ها به شخصیت‌های بیشتر

هر کدام از شخصیت‌هایی که می‌سازید می‌توانند ریشه‌ای برای ساخت شخصیت‌های بعدی باشند. خانواده شخصیت داستانی شما چه کسانی هستند؟ والدینش چه شکل و شمایلی دارند؟ بهترین دوست این کاراکتر شما کیست؟ دشمنش کیست؟ چه شخصیتی می‌تواند روی اعصاب شخصیت داستانی شما راه برود؟ چه شخصی جذب در شخصیت داستانی شما می‌شود و او به صورت رمانتیک جذب چه کسی می‌شود؟
با پرسیدن این سوالات از خودتان یک طوفان* فکری به وجود بیاورید و پاسخ سوالات را توسعه دهید و از بینشان دوباره شخصیت‌های جدیدی خلق کنید.
*طوفان فکری به این معنی است که هر چه در ذهنتان می‌آید را بنویسید. مهم نیست در لحظه به چه چیزی فکر می‌کنید هر سوالی دارید، ‌هر احساسی که در درونتان وجود دارد را به صورت شخصیت جدیدی در بیاورید.

*نانسی استراوس -  کارشناس ارشد هنرهای زیبا و مدرس نویسندگی خلاق در دانشگاه میشیگان امریکا



مرتبط با : آموزش داستان نویسی
برچسب ها : پنج روش برای شخصیت پردازی در داستان . شخصیت پردازی-
.:: نظرات ::.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How do you stretch your Achilles? پنجشنبه 16 شهریور 1396 08:45 ق.ظ
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was
great. I don't know who you are but definitely you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
What causes the heels of your feet to burn? دوشنبه 16 مرداد 1396 09:37 ب.ظ
Good info. Lucky me I discovered your website by accident (stumbleupon).

I have bookmarked it for later!
BHW جمعه 25 فروردین 1396 08:12 ق.ظ
You can definitely see your expertise within the work you write.

The sector hopes for more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe.

At all times go after your heart.
manicure چهارشنبه 16 فروردین 1396 07:25 ق.ظ
This paragraph gives clear idea designed
for the new people of blogging, that genuinely how to do blogging.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 

Powered By mihanblog.com Copyright © by http://lilac.mihanblog.com
This Themplate  By