تبلیغات
آخرین شب آذر - یادی از غلامحسین ساعدی

یادی از غلامحسین ساعدی
ن : اشکان عظیمی ت : جمعه 13 شهریور 1394 ز : 01:33 ب.ظ
یادنامه ی بزرگان
یادی از غلامحسین ساعدی


+ دانلود کتاب "شب نشینی با شکوه"
+ دانلود کتاب "خانه های شهر ری"
+ دانلود کتاب "عزاداران بیل"
+ دانلود کتاب "دندیل"
+ دانلود کتاب "گور و گهواره"
+دانلود کتاب "واهمه های بی نام و نشان"
+ دانلود کتاب "ترس و لرز"
+ دانلود کتاب "آشفته حالان بیدار بخت"

+ دانلود داستان "گدا"
+ دانلود داستان صوتی کوتاه "چتر"
+ دانلود داستان صوتی کوتاه "گدا"




غلامحسین ساعدی در ۱۴ دی ۱۳۱۴ در تبریز متولد شد. نخستین آثارش را از ۱۳۳۴ در مجلات ادبی به چاپ رساند. او كه در ابتدا به عنوان نمایشنامه نویسی چیره دست (با نام مستعار گوهر مراد) شهرت یافته بود، با نگارش داستان های زیبایی چون «گدا»، «دو برادر» و «آرامش در حضور دیگران»، جایگاه خود را به عنوان یكی از خلاق ترین داستان نویسان ایران نیز تثبیت كرد.آثار او دستمایه ی برخی از بهترین فیلم های بلند سینمای ایران قرار گرفته است، كه از جمله ی آنها می توان فیلم های "گاو" (ساخته ی داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)، "آرامش در حضور دیگران" (ساخته ی ناصر تقوایی، ۱۳۴۹) و  ( "دایره ی مینا" ساخته ی داریوش مهرجویی، ۱۳۵۳) را نام برد.ساعدی در دوم آذر ۱۳۶۴ به علت خون ریزی دستگاه گوارش در فرانسه درگذشت و در گورستان پرلاشز در كنار صادق هدایت به خاك سپرده شد

به ادامه مطلب رجوع کنید

ساعدی در «شب‌نشینی باشکوه» نخستین سنگ بنای جهان اوهام و اشباح و مردگان را می‌گذارد؛ جهانی که رفته‌رفته در کارهای بعدی او قوام می‌یابد و در کتاب‌هایی چون «عزاداران بیل» و «واهمه‌های بی‌نام‌و‌نشان» قوام می‌یابد و ساعدی را به عنوان بهترین شبح‌نگار ادبیات معاصر ایران تثبیت می‌کند و «ترس و لرز» – دیگر کاری که این روزها از ساعدی تجدید‌چاپ شده است – بعد از اینهاست که با صورتک‌های بهت‌زده‌اش از راه می‌رسد. «ترس و لرز» را می‌توان آشکارا دنباله «عزاداران بیل»، منتها این‌بار در جغرافیایی متفاوت، به شمار آورد. شاید کمی کج‌سلیقگی به نظر آید معرفی «شب‌نشینی باشکوه» به مخاطب علاقه‌مندی که تا به حال ساعدی نخوانده است. ساعدی را با «شب‌نشینی باشکوه» نباید آغاز کرد، که این کتاب آغاز ساعدی است و آنچه معرف سبک ساعدی است در این کتاب یا کمتر به چشم می‌آید یا اگر هست در حد رگه‌هایی است در آینده‌ای که اکنون گذشته‌شده به بار بنشیند؛ با این همه آنچه نوشتن از این کتاب و یادآوری آن را برمی‌انگیزد، چیزی است در آن، که همچنان در برابر گذر زمان، سخت‌جانی به خرج می‌دهد و ما زمانی آن را درخواهیم یافت که از پایان ساعدی به آغاز او بازگردیم که این آغاز، همین «شب‌نشینی باشکوه» – دومین اثر داستانی منتشرشده غلامحسین ساعدی بعد از «خانه‌های شهر ری» – است که این روزها به همراه کتاب «ترس و لرز» از طرف انتشارات نگاه تجدیدچاپ شده است.

«شب‌نشینی باشکوه» اولین‌بار در پایان دهه ۳۰ منتشر شد؛ دهه‌ای که در سال‌های آغازین آن، کودتای ۲۸ مرداد رخ داد و جامعه ایران را از پس گشایشی کوتاه‌مدت‌ در زمستان سیاسی درازمدتی فرو برد و از این منظر اگر نگاه کنیم «شب‌نشینی باشکوه» را می‌توان برگردان ادبی و زیبایی‌شناختی کارنامه زیستی مردم ایران در دهه اول بعد از کودتا به شمار آورد. از این رو است که مکان‌ها و فضاهای بسته و رخوتناک و کم‌نور و انگار از زیر خاک بیرون آمده قصه‌های «شب‌نشینی باشکوه» به یکی از مهم‌ترین عناصر برسازنده قصه‌های این مجموعه بدل شده‌اند و ساعدی در این مجموعه- اگر آن را با خود ساعدی در دوران پختگی‌اش قیاس نکنیم- نسبتا خوب از عهده گذردادن روح یک زمانه از تخیل هنری برآمده است. جز قصه دوم این کتاب یعنی قصه «چتر» که خیابان در آن حضور دارد، باقی قصه‌ها همه در مکان‌هایی مسقف می‌گذرند و فضای باز تنها به صورت باد و باران‌هایی که از درز در و پنجره‌ها اتاق‌ها را تهدید می‌کنند یا آفتاب کم‌رمقی که از بیرون به داخل می‌تابد در قصه‌ها حضور دارد.

شخصیت‌های قصه‌ها هم همه کارمندان ادارات دولتی هستند که ساعدی آنها را از اعماق گردوغبار گرفته و در خاک قرون خفته ادارات، همچون ارواحی سرگردان در متن قصه‌ها احضار کرده است. کارمندانی همه ازخودبیگانه و حل‌شده در نظامی بوروکراتیک که به‌رغم ادعای پیشرفت و تحول‌خواهی، جز تحولاتی سطحی و بی‌اثر، از ریشه همان‌اند که همیشه بوده‌اند و به همین دلیل است که نطق‌های پرطمطراق پوک روسا و مدیران درباره ضرورت تحول، اصوات کم‌جان و ترس‌خورده و تحقیرشده کارمندان دون‌پایه گرفتار تکرار کاری بیهوده و بی‌ثمر و نامه‌های رسمی اداری اصلی‌ترین صداهایی هستند که ساعدی در«شب‌نشینی باشکوه» به نحوی طنز‌آمیز تقلیدشان کرده است. بوروکراسی و کارمندمسلکی در این قصه‌ها به حدی است که گاه خانه و اداره در هم ادغام می‌شوند و از یکدیگر تشخیص‌ناپذیر، چنانکه در قصه «خواب‌های پدرم»، اتاق نشیمن این‌گونه وصف می‌شود: «پدرم چند دفتر و چندین بغل کاغذ آورده، جلو خود در اتاق نشیمن پهن کرده است. طاقچه‌ها با اسناد هزینه، دفاتر مختلف، لیست حقوق کارمندان انباشته است.» یا قصه «دایره درگذشتگان» که در آن کارمند دایره درگذشتگان اداره ثبت که کارش «نوشتن اسامی دفن‌شدگان» و ابطال شناسنامه مردگان است در نامه‌ای به پسرعمویش می‌نویسد: «زندگی در این دایره به هیچ‌چیز اضافی احتیاج ندارد. من کمتر از اینجا بیرون می‌روم، من از بیرون، از صحرا، از میدان‌ها، از جایگاهی که نشود پناهگاهی در آنجا پیدا کرد، بیزارم. از دیدن کوچه‌های گل‌و‌گشاد و اتاق‌های بزرگ هول می‌شوم و دست‌و‌پا گم می‌کنم. جاهای کوچک را بیشتر خوش دارم. لانه‌های کوچک و به هم برآمده، جاهایی که میان اشیا فاصله زیادی نباشد، برای امثال من بسیار مناسب است. یکی از دو اتاق برای کار اداری است و دیگری مثلا برای زندگی. اتاق اول را با پرونده‌های زیاد پر کرده‌ام و اتاق عقبی را با خرت‌و‌پرت‌های فراوان که هیچ‌وقت مورد استفاده من نیست. من همیشه در هر دو اتاق ولو‌ام. و موقع خواب من، آنچنان مبهم است که تا امروز نتوانسته‌ام این مساله را حل کنم. من هر صبح خود را در گوشه‌ای می‌یابم، یک روز بالای پرونده‌ها، یک روز زیر میز کار، روز دیگر روی صندلی بیدار می‌شوم.»

استحاله خانه در اداره و بالعکس، در قصه‌های مجموعه «شب‌نشینی باشکوه» در آثار بعدی ساعدی مثل «عزاداران بیل»، جای خود را به استحاله‌هایی از نوع دیگر می‌دهد. همانطور که وهم برخاسته از ادغام‌ها و استحاله‌های فضاها در یکدیگر و دیوانگی کارمندان این قصه‌ها بعدها در آثار ساعدی ابعادی متفاوت و هولناک‌تر پیدا می‌کند و به شاخصه کار او بدل می‌شود. در «شب‌نشینی باشکوه»، کارمندبودن نه یک شغل که یک مفهوم و امری نهادینه‌شده در آدم‌های این مجموعه است. مفهومی که زندگی خصوصی آنها را حذف کرده و آنها را همواره در معرض نگاه‌های ناظر و مراقب روسا و مدیرانشان قرار داده است. کارمندان «شب‌نشینی باشکوه» چنان به زیستن در دوایر تنگ و بسته خو کرده‌اند که گاه همچون شخصیت قصه «دایره درگذشتگان» از اتاق‌های بزرگ و میدان‌ها و هرآنچه به‌نوعی اجتماع و عرصه‌ای عمومی را تداعی می‌کند، می‌ترسند. این‌گونه است که ساعدی در «شب‌نشینی باشکوه» نخستین سنگ بنای جهان اوهام و اشباح و مردگان را می‌گذارد؛ جهانی که رفته‌رفته در کارهای بعدی او قوام می‌یابد و در کتاب‌هایی چون «عزاداران بیل» و «واهمه‌های بی‌نام‌و‌نشان» قوام می‌یابد و ساعدی را به عنوان بهترین شبح‌نگار ادبیات معاصر ایران تثبیت می‌کند .


برای دانلود هر کدام روی تصویر روبرو کلیک کنید

+ دانلود کتاب "شب نشینی با شکوه"           


+ دانلود کتاب "خانه های شهر ری"              


+ دانلود کتاب "عزاداران بیل"                        


+ دانلود کتاب "دندیل"                                  


+ دانلود کتاب "گور و گهواره"                       


+دانلود کتاب "واهمه های بی نام و نشان"  


+ دانلود کتاب "ترس و لرز"                          


+ دانلود کتاب "آشفته حالان بیدار بخت"       


+ دانلود داستان "گدا"                                


+ دانلود داستان صوتی کوتاه "چتر"            


+ دانلود داستان صوتی کوتاه "گدا"             


 




یادی از غلامحسین ساعدی در پایگاه خبری آفتاب




مرتبط با : داستان کوتاه نویسندگان ایرانی دانلود داستان و رمان یادنامه ی بزرگان داستان صوتی
برچسب ها : دانلود آثار غلامحسین ساعدی-دانلود کتاب شب نشینی با شکوه از غلامحسین ساعدی-دانلود کتاب خانه های شهر ری از غلامحسین ساعدی-دانلود کتاب عزاداران بیل از غلامحسین ساعدی-دانلود کتاب دندیل از غلامحسین ساعدی-دانلود کتاب گور و گهواره از غلامحسن ساعدی . دانلود کتاب ترس و لرز از غلامحسین ساعدی-دانلود داستان صوتی گدا و داستان صوتی چتر از غلامحسین ساعدی-
.:: نظرات ::.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How can we increase our height? جمعه 24 شهریور 1396 05:31 ب.ظ
Wow that was unusual. I just wrote an extremely long comment
but after I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr...
well I'm not writing all that over again. Anyhow, just wanted to say great blog!
http://terri0short35.jimdo.com/2015/06/26/treatment-for-hammer-toes-without-surgery جمعه 13 مرداد 1396 06:43 ب.ظ
I always emailed this webpage post page to all my friends, as if like to read it next my friends will too.
manicure جمعه 11 فروردین 1396 01:18 ق.ظ
I am curious to find out what blog platform you are
using? I'm experiencing some small security problems with
my latest website and I'd like to find something more safeguarded.

Do you have any suggestions?
نیازی سه شنبه 24 شهریور 1394 12:07 ق.ظ
ساعدی نویسنده مورد علاقه منه اکثر سایتا رو گشتم واسم جالب بود شما کاملترین مجموعه از داستان های ایشون رو گذاشته بودین . سربلند باشین
roya یکشنبه 15 شهریور 1394 09:13 ب.ظ
mamnon kheyili kamel bod dan kardam az baghiye nevisandeha ham bezarin
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 

Powered By mihanblog.com Copyright © by http://lilac.mihanblog.com
This Themplate  By